Op een beurs staan vaak bedrijven uit dezelfde sector. Hoe zorg je ervoor dat mensen bij jouw stand blijven staan? Door een kwalitatief hoogwaardige beursstand en het gebruik van een opvallende kleuren. We geven een korte introductie over de invloed van kleur op het gedrag van mensen.

 

De psychologie van kleuren

Het is bekend dat kleur een krachtige psychologische impact heeft op het gedrag en de beslissingen van mensen. En deze kennis is maar al te goed benut door zowel ontwerpers als marketeers in de marketingpsychologie. Kleur kan de enige reden zijn waarom iemand een product koopt. In  onderzoeken geeft soms wel 90 procent van de kopers aan dat ze zich richten op visuele verschijning, waarvan kleur natuurlijk een belangrijke factor is.

 

Hoe beïnvloeden kleuren mensen?

Elke kleur heeft een andere invloed op mensen. Kies tijdens de bedrukking van een beurswand bewust voor een bepaald kleurenpallet.

 

Rood – Creëert een gevoel van urgentie, wat goed is voor de uitverkoop. Stimuleert de eetlust en wordt dus vaak gebruikt door fastfoodketens. Rood stimuleert het lichaam fysiek, het zorgt voor het verhogen van de bloeddruk en hartslag en wordt geassocieerd met beweging, opwinding en passie.

Blauw – De voorkeurskleur van mannen. Het wordt geassocieerd met vrede, water, rust en betrouwbaarheid. Blauw geeft een gevoel van veiligheid, remt de eetlust en stimuleert de productiviteit. Het is de meest voorkomende kleur bij merken die het vertrouwen in hun producten willen bevorderen.

Groen – Wordt geassocieerd met gezondheid, rust, kracht en natuur. Veel gebruikt in winkels om klanten te ontspannen en om milieukwesties te promoten. Groen stimuleert harmonie in je hersenen en stimuleert een evenwicht dat leidt tot daadkracht.

Paars – Vaak geassocieerd met royalty’s, wijsheid en respect. Stimuleert zowel het oplossen van problemen als creativiteit. Wordt vaak gebruikt om schoonheid en anti-aging producten te promoten.

Oranje & Geel – Vrolijke kleuren die optimisme bevorderen. Geel kan baby’s doen huilen, terwijl oranje een gevoel van voorzichtigheid kan oproepen. Wordt gebruikt om een gevoel van angst te creëren dat impulsieve kopers en window shoppers kan aantrekken.

Zwart – In verband gebracht met autoriteit, macht, stabiliteit en kracht. Vaak een symbool van intelligentie, maar kan overweldigend worden als het vaak gebruikt wordt.

Grijs – Symboliseert gevoelens van bruikbaarheid, ouderdom en solidariteit. Maar te veel grijs kan leiden tot gevoelens van leegte en depressie.

Wit – In verband gebracht met gevoelens van zuiverheid, reinheid en veiligheid. Kan gebruikt worden om een afwezigheid van kleur of neutraliteit te projecteren. Witte ruimte helpt creativiteit op te wekken omdat het kan worden gezien als een onveranderde, schone toestand.

 

Correct gebruik van kleurentheorie

Gebruik contrasten om vermoeide ogen te verminderen en bezoekers in staat te stellen hun aandacht te richten op specifieke items. Door bijvoorbeeld te kiezen voor heldere kleuren kunnen gebruikers zich energieker voelen, wat betere reacties en positiviteit kan oproepen. Maar als je beurswand informatie-intensief is, kan het zijn dat een donkerder kleurthema het voor lezers gemakkelijker maakt om al je gegevens te verwerken.

 

Hoe de grote merken kleuren gebruiken

McDonald’s kiest hoge-energie kleuren zoals rood en geel die kinderen aanspreken, de eetlust opwekken en een gevoel van urgentie creëren. Deze krachtige tactiek is heel succesvol geweest voor fastfood keten, die misschien niet zo’n mondiale keten zou zijn geweest zonder het effectieve gebruik van rood en geel.

Interessant is dat het enige grote wereldwijde merk dat groen als primaire kleur gebruikt, Starbucks is. Het gebruik van groen laat zien dat Starbucks hoopt een gevoel van ontspanning in hun cafés te bevorderen en nodigt klanten uit om binnen te komen voor een koffiepauze tijdens een stressvolle dag.

 

Kleurgebruik is dus essentieel om op te vallen op een beurs. Denk dus goed na over het aankleden van je stand. Als je een beurswand koopt kun je het uiterlijk zelf bepalen, maar ook bij het huren van een beursstand heb je invloed op de uitstraling.